Profesjonalny kurs pedagogiczny dla wykładowców i trenerów prowadzących zajęcia w pozaszkolnych formach edukacji
Cel szkolenia
Celem kursu jest kompleksowe przygotowanie uczestników do prowadzenia zajęć dydaktycznych w pozaszkolnych formach kształcenia. Szkolenie pozwala zdobyć umiejętności niezbędne do efektywnego nauczania osób dorosłych – zarówno w środowisku zawodowym, jak i instytucjonalnym – w oparciu o nowoczesne podejście pedagogiczne, psychologiczne oraz metodyczne.
Uczestnicy nauczą się projektować i realizować proces dydaktyczny z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb odbiorców, a także poznają sposoby tworzenia i dokumentowania zajęć edukacyjnych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i standardami jakości.
Adresaci kursu
Kurs jest dedykowany osobom prowadzącym lub planującym prowadzenie zajęć dydaktycznych w ramach pozaszkolnych form kształcenia. Skierowany jest w szczególności do:
-
wykładowców i trenerów realizujących kursy zawodowe, kwalifikacyjne i tematyczne,
-
instruktorów praktycznej nauki zawodu,
-
specjalistów ds. BHP prowadzących obowiązkowe i doskonalące szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
pracowników firm szkoleniowych, instytucji edukacyjnych oraz centrów kształcenia ustawicznego,
-
osób aspirujących do roli edukatora dorosłych, chcących zdobyć formalne kwalifikacje i zwiększyć swoją wiarygodność zawodową.
Efekty i korzyści z udziału w kursie
Ukończenie kursu zapewni uczestnikom szerokie spektrum kompetencji pedagogicznych oraz umożliwi prowadzenie zajęć edukacyjnych zgodnie z wymaganiami prawnymi i metodycznymi.
Uczestnicy zdobędą m.in.:
-
praktyczną znajomość zasad dydaktyki dorosłych oraz umiejętność ich stosowania w różnorodnych kontekstach szkoleniowych,
-
wiedzę z zakresu psychologii uczenia się, umożliwiającą lepsze zrozumienie potrzeb i barier edukacyjnych uczestników szkoleń,
-
umiejętność świadomego doboru metod i środków dydaktycznych w zależności od celów kształcenia i specyfiki grupy,
-
zdolność do samodzielnego opracowania scenariuszy zajęć, materiałów edukacyjnych oraz planów nauczania,
-
kompetencje w zakresie oceniania postępów uczestników oraz ewaluacji procesu dydaktycznego,
-
świadomość roli trenera jako osoby wspierającej rozwój uczestników i promującej uczenie się przez całe życie.
Dodatkową wartością jest rozwój postawy otwartości na doskonalenie zawodowe oraz umiejętność krytycznej analizy i doskonalenia własnych działań dydaktycznych.
Zakres merytoryczny szkolenia
Kurs składa się z modułów tematycznych, które łączą wiedzę teoretyczną z intensywnym komponentem praktycznym:
-
Wprowadzenie do dydaktyki osób dorosłych
-
Specyfika uczenia się dorosłych (andragogika)
-
Planowanie procesu dydaktycznego
-
Motywacja i zaangażowanie uczestników
-
-
Psychologia procesu nauczania
-
Psychologiczne podstawy edukacji dorosłych
-
Style uczenia się, bariery poznawcze
-
Rola emocji i relacji w procesie kształcenia
-
-
Przygotowanie wykładowcy/instruktora do prowadzenia zajęć
-
Organizacja procesu nauczania
-
Tworzenie scenariuszy i konspektów zajęć
-
Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
-
-
Metody i techniki dydaktyczne
-
Wykład, dyskusja moderowana, praca w grupach, case study, metoda projektu
-
Techniki aktywizujące i warsztatowe
-
Dobór metody do celu, treści i grupy odbiorców
-
-
Środki i narzędzia dydaktyczne
-
Prezentacje multimedialne, tablice interaktywne, narzędzia e-learningowe
-
Tworzenie materiałów szkoleniowych i pomocy dydaktycznych
-
-
Ocenianie i ewaluacja efektów kształcenia
-
Rodzaje oceniania (wstępne, bieżące, podsumowujące)
-
Przygotowanie testów, kart pracy, ankiet ewaluacyjnych
-
-
Prowadzenie dokumentacji dydaktycznej
-
Obowiązki dokumentacyjne trenera
-
Wzory dzienników, harmonogramów, protokołów
-